4/10/12

Women who read are dangerous

El Jarama -Rafael Sánchez Ferlosio-

DSC_0147

DSC_0135

DSC_0192

DSC_0160

DSC_0236

DSC_0242

DSC_0219
Captured by: Mercedes Almajano/ Written by: Cristina Chas/ Traslated by: Nicole Bonilla

My contemporary literature professor introduced us into the Spanish narrative of the 1950's. He talked to us about "the war children". These kids lost 3 years of education, which then affected the country's future and their own. The young writers of this epoch were a generation of students that didn't do social critic, but that aimed to portray what censured press didn't say about the Franco government: they unveiled the slums of Madrid's outskirts and their shabby lifestyle. Sánchez Ferlosio belongs to this generation.

"El Jarama" unfolds on a hot Sunday at the riverbank. It all happens in two scenarios, the village's canteen, where life is peaceful, monotonous and predictable; and the bank of the river, where a group of friends, that come from the capital, spend their time amid quarrels, jokes and romances. But the day is meant to end with a tragedy. The most fascinating idea of the novel is what the Jarama river represents. The river is life: it runs gently, then a tragedy happens but it all goes back to its course, to its indifference. It all occurs in a way that the misfortune is downgraded, lowered to a mere happening, easy to forget and to accept. The skill of the author lies in the few interventions he does as a narrator in order to gain in objectivity. He roughly delineates the scenes and actions, instead he gifts his own voice to the characters. This is a book to read with relish, because it has something important to tell and show us through the art its pages enclose.

El Jarama

Mi profesor de literatura contemporánea nos estaba introduciendo en la narrativa de los años 50. Nos habló de ‘Los niños de la guerra’. En la práctica, la infancia de estos niños había consistido en tres años sin escuela y sólo después se dieron cuenta de lo negativo que fue para España y para ellos. En los años 50 son estudiantes universitarios que no escriben con la intención de hacer crítica social sino que cuentan lo que el régimen franquista no ilustraba en la prensa. Descubren las chabolas de las afueras de Madrid y el malvivir de las gentes que las habitan. Sánchez Ferlosio pertenece a esta generación.

‘El Jarama’ es el transcurrir del día en un domingo caluroso a orillas del río. Son dos escenarios, uno la taberna del pueblo, donde la vida es apacible, monótona y predecible, y otro las mismas orillas del río, donde un grupo de amigos venidos de la capital pasan el rato entre riñas, gracias y amores de juventud. Pero el día acaba en tragedia. Lo más interesante es la idea que encierra propio Jarama. El río es la vida: discurre mansamente, ocurre una tragedia y vuelve a su indiferencia. Pasa de tal manera que puede conseguir que la tragedia se convierta en algo más, algo fácil de olvidar y aceptar. La maestría del autor reside en las pocas intervenciones que hace como narrador para conseguir la mayor objetividad. Dona su voz a los personajes, describe acciones o paisajes concretos y de manera rápida y escasa.. Ferlosio es un maestro del lenguaje, utiliza una amplia variedad de registros y cada uno de forma magistral. Es un libro para disfrutar porque tiene algo muy importante que decirnos y por el arte que encierra entre sus páginas.

No comments:

Post a Comment